https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/kritika-krnap-za-sankce-za-vjezd-do-klidoveho-uzemi-zazniva-i-od-dalsich-boudaru
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Kritika KRNAP za sankce za vjezd do klidového území zaznívá i od dalších boudařů

30.5.2025 20:55 (ČTK)
Licence | Volné dílo (public domain)
Kritika Správy Krkonošského národního parku (KRNAP) za omezování vjezdu k horským boudám v klidovém území nezaznívá pouze od majitelů hřebenové Luční boudy, zjistila dnes ČTK. Stěžují si, že správa parku údajně neumožňuje přístup k objektu personálu či dodavatelům. Provozovatelka chaty Výrovka Michaela Šťastná dnes ČTK řekla, že jim to působí komplikace v podnikání. Správa parku obvinění provozovatelů bud odmítá.
 
Správa parku výjimku uděluje bezplatně. Majitelé a nájemci nemovitostí v klidovém území mají na výjimku ze zákona nárok. Podle KRNAP roky platí pravidlo, že pro vjezd je nutné získat výjimku ze zákona pro každého, kdo nemá zákonem jasně stanovené právo vjezdu.

Podle provozovatelky chaty Výrovka je problémem kamerový systém, který na některých vjezdech do národního parku snímá registrační značky vozidel. "Má třeba přijet instalatérská firma. Nahlásím značku, ale nakonec nemůže přijet a místo něj dorazí z dané firmy jiné auto. Kamerový systém tak sejme jinou registrační značku auta, ale stejné firmy, a to už je průšvih, nastává pokuta. K objektu máme přístup jen ve chvíli, když je to majitel nebo provozovatel," řekla ČTK Šťastná. Je ráda, že se téma otevřelo. "Táhne se to už nějakou dobu, je to spící drak," řekla ČTK Šťastná.

Majitelé Luční boudy se rozhodli svůj objekt od 1. června na protest uzavřít, budou ji moci využívat pouze ubytovaní. Tvrdí, že v rozporu se zákonem Správa KRNAP omezuje přístup k jejich nemovitosti. "V podstatě za každý oprávněný vjezd našich dodavatelů jim přijde pokuta nejméně 20 000 Kč. Dokonce pokutovali i řidiče, který mne vezl k naší boudě. Pokutu dostávají i řemeslníci, kteří nám přijedou pomoci například s havárií na toaletách pro veřejnost," řekla ČTK spolumajitelka Luční boudy Klára Sovová.

Mluvčí Správy KRNAP Radek Drahný dnes ČTK řekl, že do národního parku je možný vjezd jen s platným povolením. Nařízení se vztahuje na veškerá motorová vozidla, včetně dodavatelů restauračních a ubytovacích objektů. O povolení je nutné požádat pro každé vozidlo zvlášť, a to na webu Správy KRNAP. Tato pravidla se vztahují na všech 12 objektů v klidovém území KRNAP a přírodní zóně národního parku, přičemž podle mluvčího parku pouze majitelé Luční a Labské boudy mají problém.

"Podnikání v klidovém území národního parku, které je nejpřísněji chráněným územím v ČR, sebou přirozeně nese komplikace, které pramení ze zákona o ochraně přírody a krajiny. Ale se všemi ostatními boudaři dosud nacházíme společnou řeč a řešíme problémy za pochodu," řekl dnes ČTK Drahný.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (35)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

31.5.2025 07:54
majitelé bud se diví, že KRNAP není žádnou cochcárnou.
Když se jim to nelíbí, podnikat mohou i jinde...
Odpovědět
PN

Patrik Novotný

31.5.2025 10:59 Reaguje na Jaroslav Řezáč
to je obrblbý názor!! Já jsem něčeho vlastníkem a chci to plně užívat!! legislativa pro NP je v pořádku, ale proč by do mé nemovitosti nemohl přijet, koho tam chci? Pokud podnikám a s tím je spojena (překvapivě?) provozní a servisní doprava, tak se to asi jinak udělat nedá!
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

31.5.2025 11:15 Reaguje na Patrik Novotný
Na Luční vede kamenitá cesta po hřebeni.Zásobování a servis jistě,ale dál asi moc ne.Luční je pro zdatné turisty,co by tam mohli dojít s batohem.Já se tam jednou nechal vyvést s dalšími,ale po tmě a ve vichřici,rolbou.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

6.6.2025 06:41 Reaguje na Emil Bernardy
JE I S PODIVEM,
že NP tůristi nevadí, ale jejich obslužnost/auta pro fungování -
vadí !
Odpovědět
PD

Pavel Dvořák

31.5.2025 13:29 Reaguje na Patrik Novotný
Hezký. Já mám pocit, že něco vlastním, a tak chci o všem rozhodovat. Hrabivá hovada s tímto světonázorem bohužel dnes prakticky řídí celou společnost.
Odpovědět
ig

31.5.2025 16:48 Reaguje na Pavel Dvořák
Ano, když něco vlastním, chci o tom rozhodovat. Ostatně právě proto to vlastním.
Konkrétně Luční bouda je starší než celý KRNAP, tak co ještě řešíte?
Odpovědět
sv

s v

1.6.2025 11:11 Reaguje na Patrik Novotný
Překvapivě je provoz v národním parku omezen zákonem, obrblbý patriku. Když ti zákony nejdou pod nos, tak holt musíš počítat s tím, že si na tebe dříve či později došlápne rameno zákona.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

31.5.2025 07:57
majitelům Luční boudy bych řekl, že si tu boudu můžou strčit kam chtějí, dělají, jak kdyby byli nějaký " zázrak". To je jejich věc, co si s tím udělají...
Odpovědět
ss

smějící se bestie

31.5.2025 09:27 Reaguje na Jaroslav Řezáč
NO,
KRNAP chce tůristy, majitelé boud zákazníky -
tak by se měli dohodnout na nějakém solidním kompromisu, prospěšný oběma stranám sporu.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

31.5.2025 09:43 Reaguje na smějící se bestie
KRNAP ke své existenci potřebuje turisty? to asi ne.
Mohou participovat ale ne na úkor toho, proč byl KRNAP zřízen.

Turisti jsou čím dál více křupani a stejně tak se projevují.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

31.5.2025 10:56 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Kdyby je nepotřeboval, tak zvedne ceny vstupného a zavede drastické pokuty za asistence státní policie.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

31.5.2025 11:13 Reaguje na smějící se bestie
KRNAP není stát ve státě.
Jinak celkem souhlas.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

31.5.2025 11:50 Reaguje na Jaroslav Řezáč
vstupenka do Údolí Špindlu by se měla soutěžit, jinak tu masu zregulovat nejde...
Odpovědět
PN

Patrik Novotný

31.5.2025 11:04 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Máte to, pane Řezáč, v kebulce trochu pomotané...
Jakou participaci si představujete? Smyslem je snad provozovat turistiku, aby nebyla ohrožena příroda. Na vás evidentně platí poslední věta (v duchu hesla: podle sebe soudím tebe)!
Tak ať Luční stát odkoupí, zruší v ní podnikání a je to!!
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

31.5.2025 11:19 Reaguje na Patrik Novotný
Jsou turisti a tůristi.Ale není to uvedeno v občance.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

1.6.2025 04:01 Reaguje na Emil Bernardy
mě spíš děsí, že někteří mají dojem, že Národní Park se vyhlašuje proto, aby záhy byl zdemolován turisty...
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

1.6.2025 04:29 Reaguje na Emil Bernardy
každé území může udržet jen omezený počet takových turistů, aby nebyl narušen přírodní proces a ekologická rovnováha.

je jedno jaké U použijete, turistů je zkrátka hodně na malém prostoru.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.6.2025 09:30 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Lidí , pane Řezáči,lidí.... co s tím ?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

31.5.2025 11:20 Reaguje na Patrik Novotný
to si děláte legraci nebo to myslíte vážně?
KRNAP tu je pro ochranu přírody a cenných přírodních lokalit a proto byl taky zřízen a proto se ve světě zřizují Národní Parky.


Odpovědět
ss

smějící se bestie

31.5.2025 12:38 Reaguje na Jaroslav Řezáč
No a když jsou zřízeny, tak jsou nastavena pravidla pro návštěvníky -
při nedodržování nastupují tresty, že !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

1.6.2025 07:36 Reaguje na smějící se bestie
dnešní doba je naprosto uchylná. Lidi kolikrát nedokážou dodržovat ani jednoduchá pravidla a určitě jste zaregistroval, že jsou i lidé, kteří by nejraději v lesích sbírali houby z auta.

O těch cyklotrail v lesích mimo značené cesty je další svévole.

Odpovědět

Jaroslav Řezáč

1.6.2025 07:55 Reaguje na smějící se bestie
je podstatně více lidí, kteří mají problém s autoritama...a spousty z nich si myslí, že jsou něco jiného...
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

31.5.2025 11:23
No. Myslím si, že celý zákon o N.P. je špatný, a potřeboval by silně novelizovat. Neboť svévole zaměstnanců je značná. Chránit brouka aby zničil staleté stromy ano. Sekýrovat lidi ano. Ale dělat něco záslužného nikoliv. Inu likvidace místní přírody a lidí ve jménu nějaké deviantní ideologie.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

31.5.2025 11:52 Reaguje na Michal Ukropec
asi jste si po sobě tu zmatenost ještě nepřečetl...
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

31.5.2025 14:01 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Nebojte Když ne tato, tak ta další vláda ho novelizovat bude. A věřte, že to bude ještě větší paskvil než nyní. Praxe je totiž na hony vzdálená ekologistickým slibům. Stejně jako podpora OZE, aby byla dostupnější a lacinější elektrické energie .
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

1.6.2025 04:39 Reaguje na Michal Ukropec
mám silný dojem, že budeme mít vládu, kterou si zasloužíme a záleží to jen na tom, kdo půjde s ANO. Pokud budou nynější, co odmítají ANO ješitní a egoističtí, dostaneme to, co si zaslouží.

Mají to v rukou politici.

Budou mít nejspíš jiné starosti a my taky.

Odpovědět
ss

smějící se bestie

31.5.2025 12:39 Reaguje na Michal Ukropec
1*
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

31.5.2025 22:02 Reaguje na Michal Ukropec
5
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

1.6.2025 09:31 Reaguje na Michal Ukropec
1***
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

1.6.2025 12:59
Tak ono by to chtelo asi i obecnou a svobodne vedenou diskusi o tom, co to je - co to je a co to ma byt - narodni park, kdo a jak ma rozhodovat o deni v nem atd. To bychom se museli nejprve obratit do historie. Mam doma nekde jeste starou uz asi 100 let knihu "Narodni parky v Americe" kde se popisuje motivace a historie zrizovani narodnich parku v teto velke zemi. Mam nekde nekolikadilnou knihu "Narodni parky SSSR" . Afrika byla tedy vzdy mimo obzor meho regionalniho zajmu, mne vic zajima stav snehove pokryvky v Krkonosich nez lvi, sloni a gazely ve stredni Africe. Prukopnikem moderni ochrany prirody ve stredni Evrope bylo - jak jsem jiz poznamenal k minulemu clanku - nacisticke Nemecko a jeho ministerstvo kultury rizene dr. Goebbelsem. U nas vznikly iniciativy k zalozeni rezervaci a pripadne i narodniho parku k ochrane nejcennnejsich prirodnich hodnot Krkonos jiz za prvni republiky. (Nepocitame li davnejsi ojedinele pokusy jako Boubinsky prales atd.) Za dodnes jeden z nejlepsich zdroju informaci o tomto povazuji knihu "Priroda u Krkonosich" z roku 1947. Tato kniha prvotridnich tehdejsich expertu a milovniku Krkonos ovsem pojednava lecktere aspekty ochrany jinak, nez je dnes zvykem. Najdete tam m.j. napr. podrobny navod, kam presne se vypravit s geologickym kladivkem do Kotelnich jam ci Obriho dolu apod. :))) A ted k soucasnosti, kdy najezd masy konzumentu dychtivych navstivit atraktivni prirodni lokality dosahl rozmeru v minulosti tezko predstavitelnych. Pred 25 lety, jeste s analogovym fotoaparatem jsem navstivil vyhledove misto na Mount Rainier https://en.wikipedia.org/wiki/Chinook_Pass asi nejkrasnejsi misto, ktere jsem ja v zivote uvidel. Vede tam nahoru vyhledova asfaltka, na ni proud aut a mne vubec nenapadlo, ze nahore na tamnim rozsahlem parkovisti nebude mozno vubec nic koupit - nemyslim obcerstveni, to jsem nechtel ale ani film do fotoaparatu! Tak jsem tam tehdy neudelal ani jeden snimek... :) Takze zpet ke Krkonosim. Kde hledat analogie a pouceni ve svete, jaky "management" je vhodny pro narodni park uprostred huste zalidnene stredni Evropy v krajine, ktera jiz asi tisic let byla pretvarena - casto dosti drsnym zpusobem (vykaceni lesu treba uz v 17 stoleti) clovekem. Ktery tam sice nezanechal totemy a skalni obydli - jako Indiani nekde v Skalistych horach - ale ktery vyhubil tamni medvedy a vlky uz pred nekolika stoletimi a ktery se dnes - pry tedy - rozplyva nad unikatni pampeliskou krkonosskou a rozrazilem - nenapadnymi kvetinkami, ktere krome nekterych vedeckych zamestnancu krnapu a zamestnancu resp. studentu kateder botaniky vysokych skol nepozna zadny navstevnik hrebenovych plani Krkonos v te "hercynske pousti" pozoruhodne predevsim rekordni chudobou tamniho rostlinneho osazenstva (nepocitam kary, kde mi soucasna ochrana pripada naprosto dostatecna) Psal jsem o lanovce na Lucni boudu a Zlate navrsi a neminil jsem to vlastne ani jako zert. Kdyz mohou v Kaprunu ci Saas Fee postavit "metro" na vrchol hory proc by tohle neslo v Krkonosich? K cemu lepsimu mohou slouzit nahorni planiny Lucni a Labske louky nez k prohaneni se tisicu lyzaru bezkaru po upravovanych stopach v okoli prislusnych "bud"? Kdyz teda efektivne znemoznite, aby skialpiniste sjizdeli dolu do jam (kde nasi barbarsti predkove jeste pred lety poradali majove zavody ve sjezdu) jako skodu tam ti sportujici lide udelaji? Jasne, vyzenou tetrivka (resp. tedy tetreva na Sumave) Ma ale smysl tesknit, jaka pozoruhodna priroda byla v tom ohybu reky, ve kterem pozdeji vzniklo stare mesto prazske? Pisu to rekneme umyslne provokativne ale ony lecktere ty zkostnatele instituce by potrebovaly trochu provetrat drzymi otazkami, k cemu byly zrizeny a jak plni celospolecensky ukol, ktery jim byl sveren. A dusledne lpeni na "dodrzovani litery zakonu"? Z politiky zname, ze zakony ktere jsou koncipovany na "tisic let" resp. "spolu a nikdy jinak" se mohou nahle zmenit - a tak zde na ekolistu zkusme diskutovat hlavne zakony prirodni. Ty co opravdu budou vzdy platit pro ekosystemy
jak prirodni tak i spolecenske. Mimochodem, p okud v casti Prahy - nebo rekneme tedy spis treba Usti nad Labem - vyhlasite zonu, kde neplati zakony, ktere plati jinde (zatim) na vetsine uzemi tohoto statu, bude to fungovat? Jak ma vypadat "rozhrani" mezi ruznymi takovymito zonami? Analogicky co se "managementu" chranenych prirodnich uzemi tyce. Opravdu ma smysl uredne striktne parcelovat uzemi statu a jeho prirody na ruzne "zony" s odlisnymi, leckdy protikladnymi pravidly fungovani?
Jak to pak dopada treba s temi medvedy a vlky (medvedy nam do Krkonos nadseni ochranci zatim neintrodukuji, prestoze tam jsou doma a byli tam pred clovekem) vidime jinde

Pardon za par nesouvislych poznamek, proste si myslim ze tema by zaslouzilo vyprovokovat sirsi debatu :)))




Odpovědět

Radek Čuda

2.6.2025 12:58
Ona celá ta kauza ... ve které jde konkrétně Sovové jen o to, o čem konečně na férovku začala psát, tedy prakticky o neomezený příjezd autem na Luční ... má několik poloh.

1. v žádné změně pravidel nedošlo, došlo jen k monitoringu jejich respektování. Z čehož vyplývá, že všichni ti, co dne bědují jak je to hrozné na ta pravidla léta letoucí házeli bobek. Přitom měli spoustu času se je snažit změnit a klidně u toho mohli dělat i dusno, why not. Ale ojeb byl prostě snazší. Lze to chápat, ale nic moc.
2. Pokud mám nějaké dodavatele, tak absolutní většina z nich budou stálí a pro ty fakt není problém si to povolení zajistit. A že se musí naučit, že do klidového území musí konkrétním autem/auty? No to je fakt vyšší dívčí. Sorry jako, ...
3. Když by bylo fajn něco echt urgentního, tak holt boudař do Pece sjede svým autem a odveze co je potřeba. Je to voser? No, trochu jo, ale bouda v klidovém území má holt svá specifika ... a například taky ceny, že?
4. S předchozím souvisí i ta drobnost, že u bud tylu Luční, Výrovka a podobně je po podstatnou část roku doprava možná jen skůtrem a rolbou. A ne, skoro žádný z dodavatelů nemá dole v Peci zaparkovanou svoji rolbu či skůtr, aby mohl vyrazit když na Luční zrovna protéká hajzl. A nevím nic o tom, že by někdo Pec prudil s tím, že má tu asfaltku zajišťovat vymetenou po 365 dní v roce.

Jediné, co by bylo možné nastavit jinak, je dát každé boudě jedno přenosné povolení ke vjezdu, kdy by boudař v těch mimořádných případech nahlásil SPZ vozidla a bylo by.

Jinak doporučuji si v létě sednou Výrovce na rozcestí a trochu pozorovat život. Překvapivě člověk zjistí, že až tak málo těch aut tam nejezdí.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

3.6.2025 00:21 Reaguje na Radek Čuda
Bingo!
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.6.2025 12:02 Reaguje na Radek Čuda
není co dodat.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.6.2025 08:52
Léta se vedení NP spoléhá na služby turistům na Luční boudě, že vykonají
potřebu tam a nikoliv vedle cesty a případné odpadky odloží taky tam.
Jsem zvědav, zda nyní NP operativně zřídí kadibudky a taky odpadkové koše,
když tak usilovně bojují proti obslužné dopravě těch, kteří ty služby za
ně roky vykonávají. Určitá míra tolerance a schovívavosti by asi přece
neškodila pro auto instalatérů při havárii a pro auto zaměstnance, který
se tam nemá jak jinak dostat. U té dopravy boudařem jde o to, že pokud
tam někdo přijede sám, tak jede jen tam a zpět, ale pokud ho veze boudař,
tak pro něho jede, přiveze ho na chatu, z ní dolů a vrací se na chatu. Místo cesty tam a zpět jsou ty cesty zbytečně dvě. Souhlasím s reakcí boudařů a tvrdím, že základní chybou je jejich soupeření s vedením NP . Víte kdy spory končí? No když je vlastník , či provozovatel jeden. Jsem pro, aby byl v NP jeden a tím bude stát a ukáže, jak vzorově poskytovat ziskové služby a přitom chránit přírodu. Zatím nemá kolem stezky ani
ty kadibudky, ale přitom při havárii vody pokutuje instalatéry, kteří
mají auta vybavena jako pojízdnou dílnu a sklad, pro akutní opravy, které neopraví někdo, koho tam chatař přiveze s brašnou přes rameno. Chce to rozum a dohodu a nikoliv nenávist zatemňující mozek. Co budou pokutovat nyní? Ty turisty co si odskočí vedle cesty vykonat potřebu? A nebo si ji mají odnést v pytlíku jako psí exkrementy, kdy mimo nich vzniká plastový
odpad? Ono i to je střípek k odporu lidí k vyhlašování NP, kde záleží
na vedení, co s NP udělají a jak dopadne. Ono raději už žádný NP, ale
zdravý rozum jako stovky let předtím, než NP vedený idioty, který ho
nechají napospas kůrovci a nakonec i ohni a budou pokutovat turisty
nemající jinou možnost, než vykonat potřebu mimo značenou cestu.
Odpovědět

Radek Čuda

3.6.2025 12:33 Reaguje na Břetislav Machaček
Dvě poznámky.

Za prvé ... ze Slezáku na Výrovku to není ani 5 km a fakt by to nebyl jediný takto dlouhý úsek v Krkonoších, kde není kadibudka.

Za druhé ... jak jsem psal výše, že si boudaři min na hřebenech značnou část roku zajišťovali a zajišťují většinu dopravu sami je zcela běžné a funguje to tak odjakživa, bo sníh, takže rolba+skůtr. A fakt jsem si nevšiml, že by kvůli tomu někdo přes zimní sezónu zavíral (teď abstrahuji od těch, co nefungují přes veřejnost ani po zbytek roku).

Sovové jde čistě o to, aby docílila vyjmutí té asfaltky z klidového území a tím pádem by byl umožněn neomezený příjezd hostů vlastními auty k Luční. Jako jo, u řady bud tohle funguje, ale u Luční je to s ohledem na její kapacitu a zejména tu lokalita prostě problém a za mne jednoznačně špatně.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist
OSZAR »